Reklamační řád
Reklamační řád
společnosti WOHN - BAU s. r. o. pro prodej zboží
Dodavatel:
WOHN-BAU s. r.
o.
sídlo: Praha 9,
Kostelecká 879/59, PSČ 196 00
IČ: 259
35 704
DIČ: CZ25935704
oddíl C, vložka 119614, vedená u Městského
soudu v Praze.
kontakty:
e-mail: matejkova@wohn-bau.cz
telefonní kontakt: +420 734 313 311
bankovní spojení: bankovní účet č. 8008008011/0300 vedený u ČSOB.
1. Všeobecná
ustanovení
1.1. Tento reklamační řád se použije jak pro prodej zboží spotřebitelům
v provozovně dodavatele, tak i pro prodej zboží spotřebitelům
v internetovém obchodu dodavatele umístěném na internetové doméně
nacházející se na adrese www.nej-izolace.cz. Dodavatel seznámí spotřebitele s tímto reklamačním řádem vhodným způsobem
a na žádost spotřebitele mu jej předá v textové podobě. V případě koupě zboží v
internetovém obchodu uzavřením kupní smlouvy spotřebitel stvrzuje, že se s
tímto reklamačním řádem seznámil a že s ním souhlasí.
2. Definice
Při výkladu tohoto reklamačního řádu
budou níže uvedené pojmy vykládány následovně:
„dodavatel“ společnost
WOHN - BAU s. r. o., IČ 25935704, se sídlem Ptaha 9, Kostelecká
879/59, PSČ 196 00, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u Městského
soudu v Praze, oddíl C, vložka 119614.
„internetový obchod“
e-shop dodavatele umístěný na
internetové doméně nacházející se na adrese www.nej-izolace.cz.
„NOZ“ zákon
č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
„provozovna“
kamenný obchod
dodavatele nacházející se na adrese Trutnov, Říční 56, PSČ 541 01 a
Vrchlabí, Nádražní 489, PSČ 543 01.
„reklamace“ uplatnění
práv spotřebitele z vadného plnění.
„kupující“
každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo
rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá s dodavatelem smlouvu kupní
nebo s ním jinak jedná (viz § 419 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
„zákon o ochraně spotřebitele“
zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších právních
předpisů.
„věc“ movitá
věc, která je předmětem koupě.
3. Úvodní
ustanovení
3.1. Reklamace musí být vždy uplatněna v souladu s tímto
reklamačním řádem. Záležitosti tímto reklamační řádem neupravené se řídí NOZ a
zákonem o ochraně spotřebitele. Kupující má právo uplatnit reklamaci v
provozovně dodavatele či v jeho sídle. Dodavatel zabezpečuje přítomnost
pracovníka pověřeného přijímat reklamace po celou provozní dobu provozovny
prodávajícího. Reklamaci lze rovněž uplatnit u osoby, která je k tomu určena v
potvrzení, které dodavatel kupujícímu vydal, na účtence či v záručním listě, je-li
určená osoba v místě dodavatele nebo v místě kupujícímu bližším.
3.2. Kupující je povinen prokázat, že mu náleží právo uplatnit
reklamaci. Doporučujeme doložit doklad o koupi věci, potvrzení o povinnostech
dodavatele z vadného plnění či potvrzený záruční list. Kupující není oprávněn
uplatnit reklamaci na vadu, pokud na ni byla poskytnuta přiměřená sleva z kupní
ceny.
3.3. Poskytl-li dodavatel nad rámec svých zákonných povinností
záruku za jakost, její uplatnění se řídí tímto reklamačním řádem, pokud není
sjednáno jinak.
4. Práva z
odpovědnosti za vady zboží
4.1. Zjevné poškození zboží nebo jeho obalu při
doručování je třeba ihned řešit s dopravcem a sepsat nesrovnalosti do
předávacího protokolu (přepravního listu). Kupující není povinen takovéto Zboží
od dopravce převzít a o zjištěném poškození bez zbytečného odkladu informuje
dodavatele. Kupující v den převzetí řádně zkontroluje neporušenost zboží a
kompletnost jeho příslušenství.
4.2. Při osobním odběru kupujícím, je okamžik převzetí
zboží okamžikem přechodu nebezpečí škody na zboží z dodavatele na kupujícího.
Jestliže kupující zboží neprohlédne při převzetí, může uplatnit nároky z vad
zjistitelných při této prohlídce, pouze pokud prokáže, že tyto vady (např.
chybějící příslušenství) mělo zboží již v době přechodu nebezpečí škody na
zboží. Pozdější reklamace neúplnosti zboží nebo vnějšího poškození zboží
nezbavuje kupujícího práva věc reklamovat. Prodávající má však možnost
prokázat, že se nejedná o rozpor s kupní smlouvou.
4.3. V případě, že kupující bude zasílat zboží dodavateli
nebo servisnímu středisku přepravní službou, měl by ve vlastním zájmu zabalit
reklamované zboží do vhodného a dostatečně chránícího obalového materiálu
vyhovujícího nárokům přepravy tak, aby nedošlo v průběhu přepravy k jeho
poškození. U křehkého zboží by měl zásilku označit příslušnými symboly. Zásilka
by měla obsahovat reklamované zboží (včetně kompletního příslušenství),
doporučujeme přiložit kopii prodejního dokladu, detailní popis reklamované
závady a správné kontaktní údaje kupujícího.
5. Uplatnění
práv z vad věci
5.1. Dodavatel odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá
vady. Zejména dodavatel odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující věc
převzal, a) má věc vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání,
takové vlastnosti, které dodavatel nebo výrobce popsal nebo které kupující
očekával s ohledem na povahu věci a na základě reklamy jimi prováděné, b) se
věc hodí k účelu, který pro její použití dodavatel uvádí nebo ke kterému se věc
tohoto druhu obvykle používá, c) věc odpovídá jakostí nebo provedením
smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle
smluveného vzorku nebo předlohy, d) je věc v odpovídajícím množství, míře nebo
hmotnosti a e) věc vyhovuje požadavkům právních předpisů. Projeví-li se vada v
průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při
převzetí.
5.2. Dodavatel plní vadně, zejména a) poskytne-li věc, která
nemá stanovené nebo ujednané vlastnosti, b) neupozorní-li na vady, které věc
má, ač se při takovém plnění obvykle nevyskytují, c) ujistí-li kupujícího v
rozporu se skutečností, že věc nemá žádné vady, anebo že se věc hodí k určitému
užívání, nebo d) zcizí-li cizí věc neoprávněně jako svou.
5.3. Věc je vadná, nemá-li vlastnosti stanovené v § 2095 a 2096
NOZ. Za vadu se považuje i plnění jiné. Za vadu se považují i vady v dokladech
nutných pro užívání věci.
5.4. Právo kupujícího z vadného plnění zakládá vada, kterou má
věc při přechodu nebezpečí škody na kupujícího, byť se projeví až později.
Právo kupujícího založí i později vzniklá vada, kterou dodavatel způsobil
porušením své povinnosti. Povinnosti dodavatele ze záruky za jakost tím nejsou
dotčeny.
5.5. Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se
vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí. To neplatí
a) u věci prodávané za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
b) na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním, c) u použité věci na
vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí
kupujícím, nebo d) vyplývá-li to z povahy věci.
5.6. Požádá-li o to kupující, potvrdí mu dodavatel v písemné
formě, v jakém rozsahu a po jakou dobu trvají jeho povinnosti v případě vadného
plnění. Dodavatel má povinnosti z vadného plnění nejméně v takovém rozsahu, v
jakém trvají povinnosti z vadného plnění výrobce. V potvrzení uvede i své
jméno, sídlo a identifikující údaj, popřípadě i další údaje potřebné ke
zjištění jeho totožnosti. Je-li to potřebné, vysvětlí dodavatel v potvrzení
srozumitelným způsobem obsah, rozsah, podmínky a dobu trvání své odpovědnosti i
způsob, jakým lze uplatnit práva z ní plynoucí. V potvrzení dodavatel zároveň
uvede, že další práva kupujícího, která se ke koupi věci vážou, nejsou dotčena.
Nesplnění těchto povinností není na újmu platnosti potvrzení. Nebrání-li tomu
povaha věci, lze potvrzení podle předchozí věty nahradit dokladem o zakoupení
věci obsahujícím uvedené údaje.
5.7. Práva kupujícího z vadného plnění nejsou dotčena,
způsobilo-li vadu věci použití jiné věci, kterou kupující předal dodavateli. To
neplatí, prokáže-li dodavatel, že na nevhodnost předané věci kupujícího včas
upozornil a kupující na jejím použití trval, nebo prokáže-li, že nevhodnost
předané věci ani při vynaložení dostatečné péče nemohl zjistit.
5.8. Kupující věc podle možnosti prohlédne co nejdříve po
přechodu nebezpečí škody na věci a přesvědčí se o jejích vlastnostech.
5.9. Je-li vada věci nápadná a zřejmá již při uzavírání smlouvy
nebo lze-li vadu zjistit z veřejného seznamu, jde k tíži kupujícího. To neplatí,
pokud dodavatel vadu lstivě zastřel nebo pokud kupujícího výslovně ujistil, že
věc takovou vadu nemá nebo že je vůbec bez vad.
5.10. Při předčasném plnění může dodavatel odstranit vady věci do
doby určené pro její odevzdání. Výkonem svého práva nesmí kupujícímu způsobit
nepřiměřené obtíže nebo výdaje. Právo kupujícího na náhradu škody tím není
dotčeno. Předchozí věta platí obdobně i pro vady dokladů.
5.11. Věc má právní vadu, pokud k ní uplatňuje právo třetí osoba,
ledaže o takovém omezení kupující věděl nebo musel vědět. V takovém případě to
kupující oznámí bez zbytečného odkladu dodavateli.
5.12. Pokud kupující na sebe převedl právo k věci, o které ví, že
nepatří dodavateli nebo že dodavatel není oprávněn takové právo zřídit, nemá
právo z této vady.
5.13. Neoznámil-li kupující vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji
mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, soud mu právo
z vadného plnění nepřizná. Jedná-li se o skrytou vadu, platí totéž,
nebyla-li vada oznámena bez zbytečného odkladu poté, co ji kupující mohl při
dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou let po odevzdání věci.
5.14. K účinkům podle ustanovení 4.13 tohoto reklamačního řádu soud
přihlédne jen k námitce dodavatele, že vada nebyla včas oznámena. Dodavatel
však nemá právo na námitku, je-li vada důsledkem skutečnosti, o které dodavatel
v době odevzdání věci věděl nebo musel vědět.
5.15. Soud nepřizná kupujícímu právo z vad věci, neoznámil-li
kupující vady věci bez zbytečného odkladu poté, kdy je zjistil nebo při
náležité pozornosti zjistit měl, nejpozději však do dvou let od předání věci, a
namítne-li prodávající, že právo bylo uplatněno opožděně.
5.16. Jakmile kupující zjistí vadu, oznámí to bez zbytečného odkladu
dodavateli a věc dodavateli předá, nebo jej podle jeho pokynů uschová nebo s
ním jinak vhodně naloží tak, aby vada mohla být přezkoumána. Práva z vady se
uplatňují u dodavatele, u kterého věc byla koupena. Je-li však v potvrzení
podle ustanovení 4.6 tohoto reklamačního řádu uvedena jiná osoba určená k
opravě, která je v místě dodavatele nebo v místě pro kupujícího bližším,
uplatní kupující právo na opravu u toho, kdo je určen k provedení opravy. Osoba
takto určená k opravě provede opravu ve lhůtě dohodnuté mezi dodavatelem a
kupujícím při koupi věci. Uplatní-li kupující právo z vadného plnění, potvrdí
mu dodavatel v písemné formě, kdy právo uplatnil, jakož i provedení opravy a
dobu jejího trvání.
5.17. Vytkl-li kupující dodavateli vadu oprávněně, neběží lhůta pro
uplatnění práv z vadného plnění ani záruční doba po dobu, po kterou kupující
nemůže vadnou věc užívat.
5.18. Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má kupující
právo a) na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějícího
předmětu dodávky, b) na odstranění vady opravou věci, c) na přiměřenou slevu z
kupní ceny, nebo d) odstoupit od smlouvy.
5.19. Kupující sdělí dodavateli, jaké právo si zvolil, při oznámení
vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady. Provedenou volbu nemůže
kupující změnit bez souhlasu dodavatele; to neplatí, žádal-li kupující opravu
vady, která se ukáže jako neopravitelná. Neodstraní-li prodávající vady v
přiměřené lhůtě či oznámí-li dodavatel, že vady neodstraní, může kupující
požadovat místo odstranění vady přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo může od
smlouvy odstoupit. Při dodání nové věci vrátí kupující dodavateli na jeho
náklady věc původně dodanou. Nezvolí-li kupující své právo včas, má práva jako
při nepodstatném porušení smlouvy. Je-li vadné plnění nepodstatným porušením
smlouvy, má kupující právo na odstranění vady, anebo na přiměřenou slevu z
kupní ceny.
5.20. Nemá-li věc vlastnosti dle ustanovení 4.1 tohoto reklamačního
řádu, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není
vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci,
může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit
od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu
odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění
vady.
5.21. Právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti má kupující i v
případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt
vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo
od smlouvy odstoupit.
5.22. Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo
na dodání nové věci bez vad, na výměnu její součásti nebo na opravu věci, může
požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě,
že mu dodavatel nemůže dodat novou věc bez vad, vyměnit její součást nebo věc
opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době
nebo že by zjednání nápravy kupujícímu působilo značné obtíže.
5.23. Dokud kupující neuplatní právo na slevu z kupní ceny nebo neodstoupí
od smlouvy, může dodavatel dodat to, co chybí, nebo odstranit právní vadu. Jiné
vady může dodavatel odstranit podle své volby opravou věci nebo dodáním nové
věci; volba nesmí kupující způsobit nepřiměřené náklady.
5.24. Právo z vadného plnění kupujícímu také nenáleží, pokud kupující
před převzetím věci věděl, že věc má vadu, anebo pokud kupující vadu sám
způsobil.
5.25. Kupující nemůže odstoupit od smlouvy, ani požadovat dodání nové
věci, nemůže-li věc vrátit v tom stavu, v jakém ji obdržel. To neplatí, a)
došlo-li ke změně stavu v důsledku prohlídky za účelem zjištění vady věci, b)
použil-li kupující věc ještě před objevením vady, c) nezpůsobil-li kupující
nemožnost vrácení věci v nezměněném stavu jednáním anebo opomenutím, nebo d)
prodal-li kupující věc ještě před objevením vady, spotřeboval-li ji, anebo
pozměnil-li věc při obvyklém použití; stalo-li se tak jen zčásti, vrátí
kupující dodavateli, co ještě vrátit může, a poskytne dodavateli náhradu do
výše, v níž měl z použití věci prospěch. Neoznámil-li kupující vadu věci včas,
pozbývá právo odstoupit od smlouvy.
6. Záruka
za jakost
6.1. Zárukou za jakost se dodavatel zavazuje, že věc bude po určitou
dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé
vlastnosti. Tyto účinky má i uvedení záruční doby nebo doby použitelnosti věci
na obalu nebo v reklamě. Určují-li smlouva a prohlášení o záruce různé záruční
doby, platí doba z nich nejdelší. Záruční doba běží od odevzdání věci
kupujícímu.
6.2. Kupující nemá právo ze záruky, způsobila-li vadu po přechodu
nebezpečí škody na věci na kupujícího vnější událost. To neplatí, způsobil-li
vadu dodavatel.
6.3. Práva z vad, včetně vad záručních se uplatňují u prodávajícího v
jeho provozovně nebo v jeho sídle, zpravidla písemně. Při reklamaci je kupující
povinen předložit daňový doklad či jinak spolehlivě prokázat původ předmětu
dodávky a popsat v čem vady shledává či jak se projevují.
6.4. Vadu krytou zárukou musí kupující vytknout dodavateli bez
zbytečného odkladu poté, kdy měl možnost věc prohlédnout a vadu zjistit,
nejpozději však v reklamační lhůtě určené délkou záruční doby.
6.5. Po uplatnění reklamace vydá dodavatel kupujícímu písemné
potvrzení o tom, kdy kupující své právo uplatnil, co je obsahem reklamace a
jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje. Dodavatel dále kupujícímu
vydá potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o
provedení opravy a době jejího trvání a v případě zamítnutí reklamace
odůvodnění zamítnutí.
6.6. Dodavatel vyřídí reklamaci a odstraní vady věci nejpozději do 30
dnů ode dne uplatnění reklamace a v téže lhůtě rovněž informuje kupujícího o
způsobu vyřízení reklamace. Neodstraní-li dodavatel odstranitelné vady předmětu
dodávky v této lhůtě, má se za to, že vadu nelze odstranit.
6.7. Záruka se nevztahuje na vady, které vznikly v důsledku toho, že
věc byla vystavena nehodě, nedbalosti, nesprávnému zacházení v rozporu s
návodem k obsluze, neautorizovaným opravám, nesprávné instalaci nebo živelným
pohromám. V případech dle předchozí věty dodavatel neodpovídá za vady věci.
Dodavatel nebude odpovědný ani za vady věci vzniklé na základě běžného užívání
a opotřebení věci či její součásti.
6.8. Dodavatel není odpovědný za náhodné nebo následné škody vzniklé
ve spojení s používáním věci, nebo jejím selháním.
7. Náklady
reklamace, řešení sporů a závěrečná ustanovení
7.1. Je-li reklamace uznána za oprávněnou, má kupující právo na
úhradu účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním svého práva. V
případě, že dodavatel reklamaci zamítne jako neoprávněnou, může se kupující
nebo po dohodě s dodavatelem obě strany, obrátit na soudního znalce z oboru a
vyžádat si zpracování nezávislého odborného posouzení vady.
7.2. Kupující je povinen převzít si reklamovanou věc do 30 dnů ode
dne, kdy měla být reklamace nejpozději vyřízena, po této době je dodavatel
oprávněn účtovat si přiměřené skladné či zboží svépomocně prodat na účet
kupujícího. O tomto postupu musí dodavatel kupujícího předem upozornit a
poskytnout mu přiměřenou dodatečnou lhůtu k převzetí věci.
7.3. Dodavatel a kupující se zavazují případné spory vzešlé z tohoto
reklamačního řádu anebo v souvislosti s ním vyřešit primárně smírnou cestou.
7.4. Tento reklamační nabývá platnosti a účinnosti dne 1.6.2023 a
nahrazuje předchozí reklamační řád dodavatele v plném rozsahu. Dodavatel
si vyhrazuje právo kdykoliv tento reklamační řád změnit bez předchozího
upozornění.